Faculty of Communication

Neden Herkes Squid Game’i Konuşuyor?

İstinye Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından düzenlenen ‘’Neden Herkes Squid Game’i Konuşuyor?’’ etkinliği, İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Peyami Çelikcan, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölüm Başkanı Doç. Dr. Aybike Serttaş ve Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Hasan Gürkan’ın katılımıyla 24 Kasım Çarşamba Günü İstinye Üniversitesi Vadi Kampüs’te gerçekleşti.

Moderatörlüğünü Doç. Dr. Hasan Gürkan’ın yürüttüğü etkinlikte söz alan Prof. Dr. Peyami Çelikcan, ‘’Diziyi dünya çapında gündeme oturtan 2 önemli zeminden bir tanesi yayınlandığı platform; yayınların internetin bulunduğu her yerde ulaşılabilir olması tüm dünyanın aynı içeriği aynı anda takip etmesine ve kısa sürede gündem olmasına sebep oluyor. Dijital platformlar klasik izleme alışkanlıklarımızı tamamen değiştirmiş durumda. Bu noktada izleyici tespitlerini kendine saklamıyor ve her şeyi sosyal medya üzerinden paylaşıyor. Dizinin kısa sürede izlenme rekorları kırmasına yardımcı olan bir diğer önemli etmen ise 2000’li yıllar boyunca aşamalı olarak güçlenen ‘’Kore Dalgası’’. Bu süreç önce K-Pop sanatçılarının albümleriyle, sonrasında ise Kore filmi ve dizileriyle popüler Kore kültürünün küresel düzeyde popülerleşmesini ve ilgi görmesini sağladı.’’ sözleriyle diziyi uluslararası alanda popüler yapan nedenleri anlattı.

Dizideki sahneler aracılığıyla verilen mesajların alt metinlerini yorumlayan Doç. Dr. Aybike Serttaş, ’’Dizideki en önemli metaforlardan biri; kimin izleyici kimin izlenen olduğunu etik olarak sorgulatan kumanda. Dizideki kahramanlar sürekli olarak izleniyor; seyirci burada kendisini yöneticiler ve dizide oynanan oyunların organizasyonunun sahipleri şeklinde gelişmeleri takip ederken buluyor. Dizi olay örgüsünde ve içeriğinde karşıtlıklar içeriyor. Bu tezatlıkların çatısı, masum çocuk oyunlarında kaybetmenin ölümle sonuçlanmasıyla kuruluyor. Dizi boyunca devam eden tezatlılar renk karşıtlıkları ve sembollerle sağlanıyor. İçerikteki farklılıkları gösteren bir diğer araç ise karakterlerdeki dönüşümler. Örneğin; 456 numaralı ana kahramanız, sürekli kaybeden bir anti kaybedenken yarışma ilerledikçe haksızlıklara karşı duran bir kahraman rolüne bürünüyor.’’ sözleriyle dünyanın gündemine oturan dizinin sinematografik anlatıda kapsadığı anlamları katılımcılarla paylaştı.