İstinye Üniversitesi İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü tarafından Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamındaki İletişim Söyleşilerinin On dördüncüsünün konuğu TURKCELL Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.'de teknik ürün yöneticisi olarak görev alan Dr. Begüm Al oldu. Dr. Al, "Yaratıcı Yönetim ve Yapay Zeka: Pazarlama Stratejilerinde Yeni Ufuklar" başlıklı konuşmasında, yapay zeka alanındaki tecrübelerini ve tavsiyelerini öğrencilerle paylaştı.
Dr. Öğretim Üyesi Caner Yazıcıoğlu’nun moderatörlüğünü üstlendiği söyleşide Dr. Begüm Al, yapay zekanın insan beyni gibi davrandığını "temel olarak insan beynini simüle etmeye çalışan ve sanki insan beyniymiş gibi davranarak çıktılar üreten bir sistem" sözleriyle vurguladı. Yapay zekanın alt dalları olan makine öğrenmesi ve derin öğrenme sayesinde artık makinelerin kendi kendine karar alabilir hale geldiğini belirten Dr. Al, bu kararların bireylerin yaratıcı faaliyetlerinde hız kazandırarak üretkenliği artırdığını açıkladı. Ancak yapay zekanın yalnızca sağlanan veri setiyle sınırlı çalıştığını hatırlatarak, bu durumun yaratıcılığı kısıtlayıcı bir yönü olduğunu vurguladı.
Yapay zekanın bireylerin yeni iş arkadaşı haline geldiğini ifade eden Dr. Al, işletmelere sunduğu tahminleyici analizlerle stratejilerin anlık olarak şekillenmesine olanak sağladığını belirtti. Eskiden aylarca süren veri analizi süreçlerinin artık saniyeler içinde tamamlandığını söyleyen Dr. Al, bu hızın markaların imajlarını ve prestijlerini gerçek zamanlı olarak takip etmelerine imkan tanıdığını ekledi. Ayrıca yapay zekanın işletme stratejilerinin hızla taklit edilme riskini artırdığına da dikkat çekti.
Yaratıcılıkta Yapay Zeka
“Yaratıcılık, bireyleri diğerlerinden ayıran önemli bir beceri” ifadesini kullanan Dr. Begüm Al ChatGPT gibi yapay zeka araçlarının doğru kullanımıyla ilgili olarak, "Siz yapay zekayı ne kadar çok veri ve parametreyle beslerseniz, doğru cevap alma ihtimaliniz o kadar artar." dedi. Verilen bilgilerin doğruluğu ve sorulan soruların yeterliliğini vurgulayan Dr. Al, aksi durumda yapay zekanın halüsinasyon olarak adlandırılan hatalı yanıtlar üretebileceğini belirtti. Doğru ve yeterli yanıtlar alabilmek için yapay zekaya persona tanıtmanın da önemine değinen Dr. Al, bu yöntemle daha yaratıcı çıktılar elde edilebileceğini söyledi.
Yapay Zeka Yeni Bir Liderlik Modeli Sunuyor
Yapay zekanın, operatif işleri otomasyona çevirerek bireyleri daha stratejik ve yaratıcı süreçlere yönlendirdiğini kaydeden Dr. Begüm Al, bunun hiyerarşinin olmadığı organizasyonların oluşumunu hızlandırdığını ileri sürdü. Dr. Begüm Al yapay zekanın iş dünyasında yarattığı dönüşümü ele alarak "Yapay zekayla yürüdüğümüz yolda, herkesin liderlik yaklaşımlarını geliştirmesi gerekiyor. Bu teknoloji, bizi yeni bir liderlik modeline götürüyor," şeklinde konuştu.
Yapay Zeka mı? Duygusal Zeka mı?
Dr. Begüm Al, duygusal zekanın her zaman yapay zekanın önünde olduğunu savundu. Yapay zekanın empati ve vicdanla hareket edebilme yetkinliklerine sahip olmadığının üzerinde duran Dr. Al, bu teknolojinin doğru sınırlar içinde değerlendirilmesi gerektiğini söyledi. "Yapay zekanın yapay zeka olduğunu bile bile ona bağımlı olabilecek seviyede bir ilişki kurmanın büyük bir problem olduğunu düşünüyorum," diyerek yapay zekanın insan bağımlılığı gibi ciddi riskler taşıdığını vurguladı.
Yapay zeka İnsanı Yenemeyecek
İnsanların robotlardan en büyük farkının duygusal zeka olduğunu belirten Dr. Al, “Robotlara vicdan aşılanmış olsa bile bunun bir insan vicdanı gibi olmayacağının” altını çizdi. Robotlarla insanlar arasındaki farkın ayırt edilemez hale gelebileceğini ve bizler için risk teşkil edeceğini bildiren Dr. Al yapay zekanın eksikliklerini gidermek için yapılan çalışmaların yine yapay zeka aracılığıyla sürdürüldüğünü yapay zekanın her zaman insan denetiminde olması gerektiğini ve bu teknolojinin tamamen işlerimizi elimizden alamayacağını sözlerine ekledi.
Söyleşinin sonunda, BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında gerçkelştirlen İletişim Söyleşileri'nin koordinatörlüğünü üstlenen Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Başkanı Prof. Dr. Ruken Özgül Kılanç ve Dr. Öğretim Üyesi Caner Yazıcıoğlu tarafından teşekkür belgesi takdim edildi.
Haber: Sude Akgün (PR&AD Labs)